juusoaromaa

HSL on Keravan ja Kirkkonummen etu

Ymmärrän keravalaisten ja kirkkonummelaisten junamatkustajien tuohtumuksen siitä, että junassa myydyistä seutu 3 -lipuista ei anneta opiskelija-, tai eläkeläisalennusta.

Näiden kaupunkien asukkaat elivät vuosia kummallisessa välitilassa, jossa he kuuluivat HSL:n piiriin, mutta käytännössä ostivat junassa VR:n ABC-, BC - tai C vyöhykelippuja Helsingin suuntaan kulkiessaan, saaden näin ollen paremmat alennusvaihtoehdot ja joustavamman hinnoittelun. Vuoden alussa tapahtunut muutos jäykempään ja alennuskriteereiltään tiukempaan HSL -pohjaiseen kertalippujen hinnoitteluun onkin tullut monelle heistä shokkina.

Ymmärrän myös sen, että asiantilasta yllättyneet matkustajat purkavat turhautumisensa lähiliikennekonduktööreihin. Ammattiimme kuuluu toimia matkustajien ja hallinnollisten ratkaisujen välittäjätasona ja puskurina. Tämä on ihan peruskauraa oikeastaan kaikissa asiakaspalvelutöissä, joten siitä on turha naukua tai ottaa nokkiinsa. Ammattiylpeä konduktööri pyrkii aina löytämään matkustajan kannalta parhaan ratkaisun tilanteessa kuin tilanteessa, mutta myös noudattaa ja tulkitsee annettuja myynti- ja työohjeita asianmukaisesti.

Tästä huolimatta haluaisin hieman kuitenkin heristää syyttävää sormea myös Keravan ja Kirkkonummen kaupunkien ja valtuustojen suuntaan ja toisaalta myös "ihan tavallisten" keravaanarien ja kirkkolaisten suuntaan.

Sillä joukkoliikenteen käyttäjät Vantaalla, Helsingissä, Espoossa ja Kauniasissa kyllä tietävät, miten HSL:n lippujen alennusperusteet toimivat ja ennen kaikkea, miten ne eivät toimi. Olen sataprosenttisen varma, että tämä tieto oli myös Keravan ja Kirkkonummen valtuutettujen ja virkamiesten käytössä silloin, kun HSL:n jäsenasioista tehtiin päätöksiä.

En tiedä onko vika ollut tiedottamisessa, vai tiedottamisen seuraamisessa, mutta työmaalla tuntuu välillä siltä, että koko lippu-uudistus on yllättänyt Keravan ja Kirkkonummen opiskelijat ja eläkeläiset täysin. Aivan kuin seutuliput olisivat joku näiden kaupunkien asukkaita varten keksitty kiusa, vaikka järjestelmä on ollut pääkaupunkiseudulla käytössä jo vuosikausia.

Kuulopuheiden perusteella ainakin Keravalla puuhataan jopa jonkinlaista kansanliikettä asian tiimoilta. Kansanliikkeet ja mekkalointi on kuitenkin usein aika turhaa työtä siinä vaiheessa kun kaikki päätökset on jo tehty. Toisaalta mahdollisuuksia liikehdinnälle ja metelin pitämiselle olisi kyllä ollut tarjolla jo vuosikausia.

Itsehän tosin pidän HSL -alueen laajentamista Keravalle ja Kirkkonummelle hyvänä asiana. Pääkaupunkiseudun ja metropolialueen joukkoliikenne pelkästään hyötyy integroitumisesta ja niille, jotka käyttävät matkoihinsa useampia joukkoliikennevälineitä, tuo uudistus  selvää säästöä.

Keravalaisten ja oikeastaan kaikkien HSL -alueen valtuustojen ja kuntalaisten kannattaisi kuitenkin lobata kuntayhtymää muuttamaan hinnoitteluperusteitaan joustavammaksi ja erityisesti matkakortin eläkeläisalennusta koskevia kriteereitä oikeidenmukaisemmiksi. Näihin asioihin mallia voi ottaa VR:n vyöhykehinnoittelusta. Mielestäni valtuustojen pitäisi rohjeta myös kyseenalaistamaan lippujen hintojen "automaattikorotus" jokaisen vuoden alussa ja pyrkiä jopa hintojen asteittaiseen ja maltilliseen laskuun.

P.S. Suosittelen kaikkia keravalaisia ja kirkkonummelaisia hankkimaan matkakortin ja lataamaan sinne arvoa ja/tai aikaa, vaikka "käyttäisittekin julkisia hyvin harvoin". Säästätte näin toimiessanne joka tapauksessa pitkän pennin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Antti Kuru

Uusia reittikarttoja Kirkkonummelle tutkaillessa, huomasin että Jorvas hight tech centerin työntekijät jää ilman nykyisenlaista palvelua, nimittäin bussit on käyneet siellä kääntymässä useamman kerran päivässä ja matkustajia on riittänyt.

Kirkkonummelta jäävät pois myös nopeat yhteydet keskustasta ruoholahteen.

Ei välttämättä suuria parannuksia, vaan huononnuksia.

Viimeistään kun länsi-metro alkaa, suorat vuorot kirkkonummelta ruoholahteen jäävät historiaan, kun kaikkien pitää vaihtaa kesken matkan metroon. Kenen etu on se, että matka-aika pitenee?

Toimituksen poiminnat