juusoaromaa

Metropolialue kaipaa korjausta

Uudenmaan puutteet liittyvät asumiseen ja joukkoliikenteeseen. Ongelmia ratkomaan tarvitaan Vasemmistoa.

Helsingin ympäryskunnat havittelevat "hyviä veronmaksajia" tarjoamalla omakotitaloasumista ympäristössä, jossa perhe-elämä koetaan hyväksi ja turvalliseksi. Nurmijärvi-ilmiön seurauksena Helsingin seudusta on kuitenkin tullut harvaan asuttu ja ekologisesti kestämätön kokonaisuus. Talousongelmaisten kuntien on hankalaa ylläpitää lähipalveluita hajanaisesti rakennetuilla alueilla. Vaikka peruspalveluiden alasajo perustuukin oikeistolaiseen kriisipolitiikkaan, on lähipalveluiden elinehto myös se, että niiden vaikutusalueella on riittävän suuri ja tiheä asukaspohja.

 

Asumisen on oltava edullista ja ekologista

Kohtuuhintainen asuminen ja asumismuotojen moninaisuus on usein laiminlyöty omistamiseen perustuvan omakotiasumisen kustannuksella. Käsistä karkaavat asumiskustannukset ovat Uudenmaan ongelma niin asukkaiden hyvivoinnin, ostovoiman kuin alueen kilpailukyvyn kannalta. Toisaalta 2010 -luvun metropolialue ei voi perustua henkilöautoiluun.

Uudet asuinalueet pitää siis kaavoittaa riittävän tiheiksi ja joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Länsimetro ja lentokentän muuhun rautatieverkkoon yhdistävä Kehärata avaavat uusia mahdollisuuksia parempaan kaavoitukseen linjojen varrella. Myös Pääradan neliraiteistaminen Riihimäelle asti luo uusia edellytyksiä joukkoliikenteeseen nojautuvaan asumiseen. Myös nykyisten raidelinjojen varrella on tilaa rakentaa tiiviisti. VR:n ja Trafin on toteutettava tarvittaessa uusia juna-asemia ja -vuoroja.

 

Poikittaisliikenne kiskoille Uudellamaalla

Uudenmaan suurin liikenteellinen haaste on heikot poikittaisyhteydet. Westendin ja Itäkeskuksen yhdistävän Runkolinja 550:n (entinen Jokeri-linja) suuri menestys osoittaa, että poikittaisliikenteelle on tarvetta. Suosio on luonut paineita muuttaa bussilinja pikatraitotieksi, raide-Jokeriksi.

Onkin tulevaa ennakoiden pohdittava runkolinjojen perustamista myös ulommille kehille. Nämä linjat voidaan perustaa kevyen raideliikenteen linjoiksi, jotka toimivat junaliikenteen syöttölinjoina, mutta palvelevat myös suoraan niiden varrella sijaitsevia asuinalueita, työpaikkoja ja palveluita. Tulevaisuudessa poikittaislinjojen verkko mahdollistaa tiiviin ekologisen ja mukavan asumisen, johon voidaan yhdistää laadukkaat lähipalvelut.

Haasteena niin Uudenmaan pikaraitiotieverkolle, kuin monille muillekin edistyksellisille esityksille on alueen kuntien keskinäinen kilpailu, osaoptimointi ja kykenemättömyys yhteistyöhön. Siksi tarvitaan aluehallinto, joka koordinoi maankäyttöä, asumista ja liikennettä ja jonka valtuusto valitaan demokraattisesti suoralla vaalilla.

 

(Kirjoitus on alun perin julkaistu Keski-Uudenmaan vasemmistoehdokkaiden KUUMA VASEMMISTO -vaalilehdessä ja helsinkiläisten ehdokkaiden Hyvinvoinnin tekijät -vaalilehdessä.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat